Tiltaksprosjektene
BalanseHub-nettverket består i perioden 2024–2026 av 19 tiltaksprosjekter som har som mål å gjennomføre tiltak for økt kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i løpet av prosjektperioden. Nedenfor kan du lese om de forskjellige prosjektene. Du kan også lese om de enkelte tiltaksprosjektene (benytt prosjektnr.) i Prosjektbanken på Forskningsrådets nettsider.
Prosjektnr. 350124
Prosjekttittel: Kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i høyere musikkutdanning
Prosjektleder: Sidsel Karlsen
Organisasjon: Norges musikkhøgskole
Sammendrag: Formålet med søknaden er å gjennomføre et enkeltprosjekt ved Norges musikkhøgskole (NMH) og å delta i BalanseHub for erfaringsutveksling og oppdatering om kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i akademia. De vitenskapelig og kunstnerisk rettede stillingene i høyere musikkutdanning i Norge er besatt av en homogen gruppe mennesker, med en overvekt av menn og personer fra de øvre sosiale lag og med etnisk norsk bakgrunn. Dette gjør at kvinner og personer med minoritetsbakgrunn mangler rollemodeller, og at rekrutteringen til feltet står i fare for å reprodusere ulikheter. Det begrenser også hvem som får ytre seg kunstnerisk, akademisk og musikalsk, både innenfor og utenfor den konteksten som høyere musikkutdanning utgjør. Prosjektet som er skissert i søknaden har følgende tiltak og deltakere: Tiltak for å nå Delmål 1 er en seminarrekke på fire seminarer der temaene vil være utfordringer knyttet til kjønnsbalanse og mangfold i akademia, det bredere kulturfeltet samt kunstfeltet mer spesifikt. Deltakere her er NMHs ansatte innenfor alle områder. Tiltak for å nå Delmål 2 er opprettelse av en «synliggjøringsbank», en samling og publisering av profesjonelle livshistorier fortalt av ansatte på vitenskapelig og kunstnerisk grunnlag i høyere musikkutdanning som identifiserer seg som kvinner eller har minoritetsbakgrunn eller -tilhørighet. 10-15 personer vil her delta som informanter/rollemodeller, mens selve synliggjøringsbanken vil være åpent tilgjengelig for allmennheten. Tiltak for å nå Delmål 3 er gjennomføring av et opprykkskurs og innføring av mentorordning for ansatte som vil merittere seg for opprykk til førstekompetanse eller dosent/professor. Disse tiltakene har ansatte på kunstnerisk grunnlag som primære målgruppe, og opprykkskurset vil være spesifikt rettet mot karriereveier, krav og bedømming som gjelder på kunstnerisk side. Gitt skjev kjønnsbalanse blant ansatte på kunstnerisk grunnlag på NMH er det et mål at kvinner er i majoritet på begge disse tiltakene.
Prosjektnr. 350167
Prosjekttittel: DiversiChem: Training a Diverse Workforce for the Green Transformation in the North
Prosjektleder: Abhik Ghosh
Organisasjon: Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet / Fakultetet for naturvitenskap og teknologi / Institutt for kjemi
Sammendrag: In much of the Western world, the STEM fields, in many ways the backbone of the ongoing Green Transition, are characterized by poor gender equality as well as poorer inclusion of LGBTQ+, neurodiverse, black/brown and other minoritized groups. Proposed herein are three, somewhat interrelated initiatives (hereafter numbered I, II and III) to significantly ameliorate these problems in chemical and materials sciences education at UiT. Initiative I will support approximately 6 Visiting Scholars who serve as role models for academic excellence, gender equality, and diversity and inclusion. Spending approximately 2 weeks to 2 months at UiT, the scholars will participate in teaching at the undergraduate and graduate levels, present departmental students, and act as mentors to students and early career scientists. Initiative II – which we view as the innovative heart of the project – will employ carefully designed undergraduate research experiences and graduate-level projects to nurture women, LGBTQ+, neurodiverse and other minority students in a laboratory environment. This initiative builds on a growing body of literature suggesting that a laboratory setting provides a more inclusive and nurturing environment for women and minoritized groups compared with a classroom setting. Under initiative III, students engaging in undergraduate and graduate research will present their findings and experiences to elementary, middle and high school students, conveying a sense of “life in the laboratory” and emphasizing the importance of diverse individuals and viewpoints to the success of research endeavors. Through the three initiatives, the project seeks to reestablish UiT’s chemical and materials sciences milieus as a bastion of gender equality, diversity, and inclusion and thereby attract higher numbers of students to these critically important fields.
Prosjektnr. 350226
Prosjekttittel: Mangfold og internasjonalisering ved Nord universitet – arbeidsinkludering og karriereutvikling
Prosjektleder: Yan Zhao
Organisasjon: Nord universitet (Bodø)
Sammendrag: Dette er et samarbeidsprosjekt ved Nord universitet, mellom HR og tre fakulteter (Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU), Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV) og Handelshøgskolen (HHN). Prosjektet har fokus på etnisk mangfold tilknyttet økende andel ansatte med utenlandsk bakgrunn og de utfordringer som vi identifiserte i inkludering og mangfoldsarbeid. Bl. a tyder statistikkene på langsommere karriereløp for utenlandske ansatte som henger sammen med fraværende mangfoldsperspektiv i rekruttering, personalledelse og karriereveiledning, og opplevde utenforskap av utenlandske ansatte i så vel faglig som sosial sammenheng. Dermed sikter prosjektet på bedre inkludering, både faglig og sosialt, av ansatte med utenlandsk bakgrunn og bedre tilrettelegging av deres karriereutvikling. Dette gjøres gjennom 1) økt bevissthet og kompetanse på mangfold hos institusjonens ledelse, 2) tiltakene for at utenlandske ansatt får økt faglig og sosial tilhørighet og at de fortere integreres i norske arbeidsliv og sosiale systemer, 3) å innføre mangfoldsperspektiv i karriereplanlegging og kompetanseutvikling (e.g. PhD-program og professorprogram), 4) kunnskaps- og kompetanseutvikling om etnisk mangfold i norske organisasjoner og akademia. Prosjektet er organisert i fire arbeidspakker: AP1 Mangfold i organisasjonen; AP2 Mangfold i rekruttering og PhD-program; AP3 Mangfold i toppstillinger og AP4 Kunnskap om mangfold. Prosjektet skal inngå i institusjonens systematiske arbeid med likestilling, mangfold og inkludering (ref. LMI-utvalget og handlingsplanen) og arbeidet med likestilling og mangfold i forbindelse med Nord universitetets deltakelse i SEA-EU (arbeidspakke 4 “European campus life”, task 4.1 “Promotion of equity and diversity”). Prosjektet vil også bidra til universitetets mål for kompetanseheving: flere forskere får toppkompetanse, som er i tråd med institusjonens strategi for internasjonalisering.
Prosjektnr. 350250
Prosjekttittel: HiddenGems – foredling av perspektivmangfold til samfunnsnytte
Prosjektleder: Racher Thomas
Organisasjon: Simula Research Laboratory AS
Sammendrag: HiddenGems har som mål å skape kulturendring i Simula slik at det kan dras mer samfunnsnytte fra det perspektivmangfoldet vi allerede har blant våre ansatte. Dette vil bli oppnådd gjennom tilpasset opplæring i spesifikke kommunikasjons- og samarbeidsevner, som fører til at mer av Simulas ekspertise (og eksperter) kan nå bredere ut i samfunnet. Opplæringen inkluderer blant annet hvordan å skape tydelige, enkle og engasjerte budskap om kompliserte konsepter, og hvordan å samarbeide effektivt med partnere og kollegaer fra andre sektorer og disipliner. HiddenGems initiativer vil bli integrert i Simulas nåværende programmerer for profesjonell utvikling og forskerutdanning, som både effektiviserer det administrative arbeidet og tilgjengeliggjøre aktivitetene for alle ansatte på tvers av Simula. Hensikten med HiddenGems er ikke å tvinge ansatte å tilpasse seg til en status quo – det er heller å fremme en kulturell drivkraft som muliggjøre at ansatte kan lettere dele sine unike ideer og kompetanse med større effekt og med en større andel av samfunnet. Dette vil resultere i økt påvirkningskraft og samfunnseffekt av vår pågående forskning ved Simula, og – kanskje viktigst av alt – også forberede våre unge forskere i form av verdifulle overførbare ferdigheter som gjør at de kan benytte forskerutdanningen sin i vellykkede karrierer både i og utenfor akademia. Som deltager i BalanseHub vil HiddenGems dele erfaringer og tilbakemeldinger på initiativene med nettverket, lære fra andre prosjekter, og benytte seg av tilgangen til utprøvde praksiser og oppdatert kunnskap om kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i akademia. Disse er bare noen av resultatene vi forventer av å gjøre perspektivmangfold, noe som er kjent som viktig for all forskning og kunnskapsutvikling, mer umiddelbart tilgjengelig for samfunnet.
Prosjektnr. 350275
Prosjekttittel: SKJØNN: Sunn fornuft og moralske overveielser i akademias inkluderingspraksiser
Prosjektleder: Melina Duarte
Organisasjon: Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet / Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Sammendrag: SKJØNN bygger på kunnskapsgrunnlaget, erfaringen og nettverkene som ble utviklet gjennom tidligere UiTBalanse-prosjekter som Prestisje (2018-2023) og IMPLISITT (2021-2023). I tråd med den nåværende utlysningen har SKJØNN som formål å utvikle innovative tiltak rettet mot kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i akademia ved å styrke lokalt likestillingsarbeid og nasjonal og internasjonal kunnskapsutveksling. Målgruppen for prosjektet er beslutningstakere i ulike roller innenfor akademia, primært ledere og praktikere. Som en videreføring av vårt tidligere arbeid, retter SKJØNN oppmerksomheten mot å adressere strukturelle og kulturelle barrierer som hindrer inkludering og integrering av marginaliserte grupper innenfor akademia. Som en utvikling fra tidligere prosjekter, går SKJØNN dypere inn i gråsoner av inkluderingspraksiser i akademia. Gråsoner er områder der beslutninger som påvirker inkludering tas i henhold til tolkning av eksisterende og upartiske regler, men som kan føre til urettferdige resultater når skjønn ikke utøves i tråd med sunn fornuft og dypere moralske overveielser. Høyt tempo, stor arbeidsbelastning og press for effektivisering, kan føre til at skjønn blir nedprioritert i beslutningsprosesser. Basert på rent praktiske og pragmatiske grunner, kan skjønn bli skjevrettede snarveier, til tider ubevisst, som favoriserer allerede privilegerte grupper. Med tanke på dette, vil SKJØNN utvikle innovative tiltak rettet mot kjønnsbalanse, mangfold og inkludering ved å gjøre eksplisitt til beslutningstakere i akademia den avgjørende rollen som skjønn spiller i inkluderingspraksiser. SKJØNN ledes av forskningsgruppen FemPhil og er utviklet i samarbeid med Institutt for filosofi (IFF), Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKK) og UiTs ledelse. I tråd med UiTs nye handlingsplan har SKJØNN et bredere fokus på mangfold, noe som gjenspeiles i våre planlagte aktiviteter og tiltak.
Prosjektnr. 350286
Prosjekttittel: GenderAct2: Strategier i møte med motstand i likestillingsarbeidet
Prosjektleder: Elisabeth Müller Lysebo
Organisasjon: Universitetet i Bergen / Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Sammendrag: GenderAct2 er et deltakelses- og tiltaksprosjekt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiB (MN-UiB), som skal bidra til målet om en strukturell og kulturell fornyelse av forskningssystemet slik at en får et velfungerende og likestilt forskningssystem generelt og for MNT-området spesielt. Det er et ledd i å bygge en kultur for likestilte muligheter for en forskerkarriere gjennom hele løpet fra student til professor eller annen toppstilling innenfor eller utenfor akademia, samt å forbedre kjønnsbalansen i vitenskapelige toppstillinger og toppforskningsledelse. Aktiviteten i prosjektet vil være spesielt rettet inn mot forskningsbasert kompetanse og strategier for å møte motstand i det kulturelle endringsarbeidet for likestilling, samt å bygge forskningsbasert kunnskap i forskningsgruppene om kjønnet organisasjonskultur og effekter av dette. Gjennom GenderAct2 vil vi gi motivasjon og støtte til handling som gir kulturendring som ikke hindres av motstand. Prosjektet vil bidra aktivt inn i samarbeid og erfaringsutveksling med øvrige deltakere i BalanseHub-nettverket og internt ved UiB. Gjennom å kombinere opplærings- og tiltaksperspektivene i prosjektet ønsker vi å utvikle en systemisktilnærming som alle ansatte kan bruke i egen hverdag. *Tiltakspakke 1 – Motstandshåndtering gjennom ledelsesutvikling og kunnskapsbasert praksis Planlagte aktiviteter: Lederprogram og systematisk arbeid i ordinære strukturer på fakultets- og instituttnivå *Tiltakspakke 2 – Kulturfornyelse i forskermiljøene gjennom kompetanseheving hos forskningsledere Planlagte aktiviteter: Forskningslederprogram for to pilotinstitutter som får ansvar for å dele erfaringer videre for å også kunne jobbe i ordinære strukturer på fakultets- og instituttnivå *Nettverksarbeid og erfaringsdeling *Evaluering og videreføring
Prosjektnr. 350288
Prosjekttittel: FRONT: Likestilt mangfold eller mangfoldig ulikestilling?
Prosjektleder: Solveig Kristensen
Organisasjon: Universitetet i Oslo / Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Sammendrag: FRONT har som langsiktig mål å bygge en inkluderende kultur i forskningsmiljøene der potensialet og verdien av mangfold og kjønnsbalanse verdsettes og nyttiggjøres. Prosjektet bygger på et omfattende kunnskapsgrunnlag om likestilling og kjønnsbalanse i egen organisasjon (FRONT 2015-2023), og utvider fokus gjennom et interseksjonelt perspektiv på skjæringspunktet mellom kjønn og etnisitet blant ansatte i prosjektbaserte forskerstillinger. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) ved Universitetet i Oslo (UiO) er en av UH-sektorens største arbeidsgivere for prosjektfinansierte forskere (per november 2023: 187). De utgjør en gruppe med stort mangfold av etnisitet, alder og sosial klassebakgrunn, som rapporterer om flere utfordringer i arbeidshverdagen enn andre ansatte. Prosjektet vil innhente kunnskap om arbeidsmiljø og karrieremuligheter blant forskerne som grunnlag for spissede karriereutviklingstiltak. Ambisjonen er at forskerne oppnår en selvdrevet strategisk tilnærming til egen karriereplanlegging både innenfor og utenfor det akademiske feltet. Ved helhetlig kompetansebygging innen mangfoldsledelse i bredden av fakultetet og nedover i organisasjonen styrker fakultetet grunnlaget for det systematiske og strategisk rettede mangfoldsarbeidet. Ved kunnskapsdeling i organisasjonen og eksternt vil prosjektet bidra med forskningsfunn og erfaringer som har stor overføringsverdi innen UH-sektoren og mulig andre sektorer (inkludert helse- og instituttsektoren). Deltakelse i BalanseHub vil tilby FRONT en arena forkunnskapsutveksling innenfor et viktig og utfordrende område som angår hele UH-sektoren. Styrken i FRONT ligger i den kontinuerlige koblingen mellom forskning og tiltak, forankring i egen organisasjon og ledelse, og det langsiktige perspektivet med mål om varig kulturendring. Det store antallet forskere ved fakultetet gir mulighet for innhenting av et godt datagrunnlag.
Prosjektnr. 350299
Prosjekttittel: Omstilling mot balanse (OMBAL) – i Nytt Fakultet
Prosjektleder: Lise Bjørkhaug Gundersen
Organisasjon: Høgskulen på Vestlandet
Sammendrag: Innen 1. januar 2024 skal Fakultet for ingeniør- og naturvitskap og Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap ha fusjonert til ett fakultet ved HVL. Det Nye Fakultetet vil samlet ha over 420 ansatte og 5300 studenter, fordelt på mangfoldige bachelor-, master- og 2.5 phd-program. Sammenslåingen medfører store endring i fakultetsstruktur, inklusiv sammenslåing av flere institutter/sentre på tvers av fire campus, og nytilsettinger i alle lederfunksjoner (nivå 3 og 4). Kjønnsfordelingen innen toppstillinger er spesielt ubalansert innen fagområdene matematikk/naturvitskap og teknologi, som utgjør >70% av den faglige stab i Det Nye Fakultetet. Mannlige professorer utgjør 100% av toppstillingene innen maskin- og marinfag, de utgjør 87% av toppstillingene ved innen datateknologi-, elektroteknologi- og realfag, samt ugjør 83% av toppstillingene innenmiljø- og naturvitskaplige fag. Sist gang fagmiljøet innen matematikk og naturvitenskap inngikk i et prosjekt knyttet til kjønnsbalanse i forskning og forskningsledelse var i 2013, som én (den gang Høgskulen i Bergen) av tre involverte institusjoner i det kombinerte forsknings- og organisasjonsutviklingsprosjektet Balanse-Bergen, finansiert av Forskningsrådet. Prosjektet kunne i 2016 vise til en moderat økning i kvinneandel innen ingeniørfag (0>11%). En gjennomsnittlig og urovekkende kvinneandel på 3% i 2023, illustrerer viktigheten å opprettholde et kontinuerlig fokus på kjønnsbalanse. Etableringsfasen av Det Nye Fakultetet på HVL, gir en unik mulighet for å starte det systematiske arbeidet ulikestilling og organisasjonsutvikling/ledelse i et kjønnsperspektiv i nytt fakultet, og søker dermed støtte til å delta i BalanseHub for å bedre kjønnsbalansen blant faglige toppstillinger. Prosjektet vil fokusere på systemorienterte og karrierefremmende tiltak siktet mot varige kulturendringer gjennom ledelses- og organisasjonsutvikling, som fremmer likestilling og mangfold ved Det Nye Fakultetet ved HVL.
Prosjektnr. 350302
Prosjekttittel: MF Balanse
Prosjektleder: Hildehun Hennum Høeg
Organisasjon: MF Vitenskapelige Høyskole
Sammendrag: MF Balanse er et innovativt bidrag til verktøykassen for å fremme kjønnsbalanse, mangfold og integrering i norsk forskning. Ytre faktorer preger utviklingen i UH-sektoren, men med MF Balanse vil vi jobbe direkte med de faktorene vi selv kan påvirke. Prosjektets hovedaktiviteter samler veiledere og stipendiater til erfaringsutveksling om strukturelle og kulturelle hindre for et mer mangfoldig akademia; gir ledergruppe og beslutningstagere grunnleggende innføring i mangfoldsledelse; og innebærer konkret arbeid med utlysningstekster for å rusteorganisasjonen for mangfoldsrekruttering. I tillegg utvikles en ny kursmodul i veilederopplæringen som gir kunnskap om kjønnsubalanse, mangfold og inkludering i akademia. Aktivitetene i prosjektet vil bidra til en organisasjonskultur hvor kjønnsbalanse, mangfold og inkludering er selvfølgelige komponenter i veiledning av unge forskere, i forberedelse av rekrutteringsprosesser og i strategisk ledelse av organisasjonen som helhet. En kartlegging av nåsituasjonen og identifisering av verktøy for analyse er viktig for å sikre målbarresultatoppnåelse i prosjektet. MF Balanse evalueres fortløpende av en gruppe bestående av to vitenskapeligansatte, en stipendiat, en ekstern fagperson og prosjektleder. Erfaringer fra MF Balanse vil ha overføringsverdi til øvrige deler av akademia i Norge, både gjennom deling av erfaringer og resultater gjennom BalanseHub og i eksisterende sektornettverk.
Prosjektnr. 350320
Prosjekttittel: KARMA – Verktøy for kvalitativ kartlegging av mangfald
Prosjektleder: Siri Øyslebø Sørensen
Organisasjon: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU / NTNU Det humanistiske fakultet
Sammendrag: Prosjektet har som mål å utforme og lansere eit verktøy for kvalitativ kartlegging av mangfald og ulikheit på institutt- og forskargruppenivå. Dette er ei viktig nyvinning som vil sikre nødvendig grunnlag for- og støtte til arbeidet med likestilling og tilrettelegging for mangfald ved norske universitet og forskingsinstitusjonar. Medan utfordringa med å etablere forståing for kjønnsulikheit har hatt ei klar forankring i tankar om likere presentasjon, tvingar arbeidet med mangfald fram eit behov for å forstå fleire dimensjonar ved ulikheit. Problemstillinga som prosjektet søker svar på er: Korleis kan ein best synleggjere og skape forståing for ulikheiti et fagmiljø på måtar som gir grunnlag for å velje tiltak i handlingsplanar for likestilling og mangfald? For å svare på dette vil vi undersøke og analysere erfaringar frå nyleg gjennomførde prosjekt innretta mot kvalitativ forståing av ulikheit, samt kva fagmiljøa sjølv meiner med mangfald i breiare forstand. Utviklinga avverktøyet vil bygge på undersøking og analyse av erfaringar frå allereie gjennomførde og prosjekt for å dannekunnskapsgrunnlag for utforme eit brukarvenleg verktøy. Utforminga vil også bygge på organisasjonsforsking som viser korleis maktrelasjonar verkar både strukturelt, i samhandling og på symbolnivå. Forskingslitteraturen gir også viktige innsikter i korleis kjønna dynamikkar, rasialiseringsprosessar, klasseulikheit og utenforskap knytt til funksjonsevne verkar i arbeidslivet og i akademia. Vi vil også rette søkelyset mot organisasjonskulturen og inkludere eit analytisk blikk på maktdynamikkar som forskingskultur, epistemisk mangfald og faglegehierarki.
Prosjektnr. 350386
Prosjekttittel: Et mangfoldig og inkluderende nettverk på NHH
Prosjektleder: Evelina Gavrilova-Zoutman
Organisasjon: Norges Handelshøyskole
Sammendrag: NHH har en stor og voksende andel internasjonalt ansatte, hvorav en stor andel unge, nyansatte talenter. Samtidig har kjønnslikestilling i arbeidslivet lenge hatt et sterkt fokus i Norge og i norske organisasjoner. Men kjønn er bare en av mangfoldsdimensjonene som er skissert i de europeiske retningslinjene for ikke-diskriminering og i norsk lovverk. Et primært fokus på kjønnsbalanse og kjønnslikestilling kan føre til ansettelse av et betydelig antall unge kvinnelige forskere med ulike kulturell bakgrunn. Utilsiktet kan det som en konsekvens av dette skapes utfordringer innen andre mangfoldsdimensjoner. BELONG anerkjenner de komplekse sammenhengene mellom de forskjellige mangfoldsdimensjonene og eksistensen av usynlige barrierer for internasjonalt rekrutterte. BELONGs ambisjon er å gi innspill til utvikling av en mer helhetlig plan for en inkluderende organisasjon som bygger broer på tvers av flere mangfoldsdimensjoner. BELONG bidrar til NHHs mål for mangfold og inkludering ved å implementere tiltak som strekker seg utover kjønnsmangfold og omfatter både synlige og skjulte aspekter av mangfold for å a) fremme en kultur basert på åpenhet og tillit, b) fremme generell trivsel for ansatte på arbeidsplassen og i samfunnet, og c) skape en dyp følelse av tilhørighet blant alle ansatte. Nylig understreket Harvard Business Review viktigheten av å bygge en følelse av tilhørighet, der ansatte føler seg knyttet til hverandre og er stolte av verdiene til organisasjonen. Tiltakene i dette prosjektet bygger på konseptet tilhørighet. Hovedmålet er å knytte sterkere bånd mellom ansatte ved å bygge på felles erfaringer og mellommenneskelige bånd. Målet er å utvikle en dyp følelse av tilhørighet innad i organisasjonen gjennom å innlemme alle i et robust støttenett.
Prosjektnr. 350405
Prosjekttittel: Menn til topps i helse- og sosialutdanningene
Prosjektleder: Trine Powell
Organisasjon: VID Vitenskapelige Høgskole AS
Sammendrag: Mens manglende kjønnsbalanse i akademia ofte handler om en overvekt av menn, er situasjonen ved VID vitenskapelige høgskole en annen. 75% av de ansatte i undervisnings- og forskerstillinger er nemlig kvinner, mens bare 25% er menn. Den manglende kjønnsbalansen blir enda tydeligere om vi ser på de to fakultetene som huser helse- og sosialutdanningene, som er de største utdanningene ved VID. Og ved fakultet for helsevitenskap blir forskjellene større jo høyere opp i det akademiske stillingshierarkiet man går, med særlig få menn i professor- og lederstillinger. Vi ser også at andelsmessig går færre menn enn kvinner inn i allerede eksisterende kompetansehevingstiltak ved disse to fakultetene. Helse- og sosialprofesjonene er profesjoner som statistisk sett tiltrekker seg flere kvinner enn menn. Vi mener at en bedre kjønnsbalanse på disse utdanningene, særlig på første-, topp-, og ledelsesnivå, vil styrke både utdanningene og forskningen tilknyttet disse, noe som igjen vil gagne både samfunnet, kommende potensielle studenter og VID som institusjon. For å nå målet om økt kjønnsbalanse i helse- og sosialutdanningene, vil prosjektet 1) Kartlegge karriereambisjoner og opplevelse av karrieremuligheter ved høgskolen blant vitenskapelige ansatte; 2) rekruttere til og følge opp flere menn i formaliserte karriereløp (samlinger, mentorering og kvalifiseringsstipend); 3) organisere kurs for mannlige høgskolelektorer med ambisjoner om å gå inn i et doktorgradsløp; og 4) arbeide med bevisstgjøring av kjønnsubalanse i forskning og utdanning innenfor rammen av VIDs akademi for forskere tidlig i karrieren. Både administrativt ansatte og vitenskapelige ansatte vil inngå i prosjektgruppen. Effekten av tiltakene vil kontinuerlig vurderes, og sammenfattes i inntil to vitenskapelige artikler.
Prosjektnr. 350465
Prosjekttittel: BBI 2.0: Bedre Balanse i Informatikk – En mer inkluderende introduksjon til informatikk
Prosjektleder: Elisavet Kozyri
Organisasjon: Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet
Sammendrag: Mangfold blant informatikere og teknologer er nødvendig for en bærekraftig utvikling av samfunnet gjennom teknologisk innovasjon. Ved UiT: Norges Arktiske Universitet er kun 13% av informatikkstudentene kvinner. Mange opplever at læringskurven på introduksjonskursene i informatikk som svært bratte og for mange faller fra. Kvinnelige studenter tenderer til å være overrepresentert i denne gruppen. Målet med dette prosjektet er å bedre kjønnsbalansen blant informatikkstudentene ved UiT ved å fokusere på kvinnelige førsteårsstudenter og sikre at de ikke dropper ut av studieprogrammene første studieår. Prosjektet skal etablere en seminarseire som skal øke de grunnleggende programmerings-tekniske ferdighetene som mange førsteårsstudenter mangler og eksponerer dem for ulike aspekt og karriereveier innen informatikkfaget utover fokusområdet til studieprogrammet. Rollemodeller, både fra akademia og industri, vil bli invitert til å dekke både tekniske og kulturelle deler av denne seminarserien. Dette vil også forbedre graden av tilfredshet som kvinnelige studenter føler etter å ha valgt informatikk som studium og på sikt økte tilfanget av kvinnelige studenter til studieprogrammet.
Prosjektnr. 350478
Prosjekttittel: Likestilling, inkludering og mangfold i akademisk medisin og helsefag: Nettverksprosjekt ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo
Prosjektleder: Eli Feiring
Organisasjon: Universitetet i Oslo / Det medisinske fakultet / Institutt for helse og samfunn
Sammendrag: Nettverksprosjektet tar sikte på å utvikle og iverksette tiltak som vil øke likestilling, mangfold og inkluderingkompetanse (LIM) på Det medisinske fakultet, UiO. Prosjektet tar et interseksjonelt perspektiv til likestillings-, inkluderings- og mangfoldsarbeid i høyere utdanning. Nettverket og tiltakene setter søkelys på hvordan sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, religion, sosial klasse, seksuell orientering og funksjonsevne kan samvirke og påvirke personers leve- og livsvilkår og dermed arbeidsvilkår ved MED. Forskning viser at det er relativt sett få studenter med innvandrerbakgrunn som rekrutteres til vitenskapelige stillinger. Det er behov for et interseksjonelt perspektiv som tar innover seg hvordan sosioøkonomisk bakgrunn, kjønn og etnisitet virker sammen i rekruttering. Det er nødvendig å bygge et inkluderende og rettferdig arbeidsmiljø der rasisme og seksuell og etnisk diskriminering bekjempes. Prosjektet skal bestå av en rekke aktiviteter hvis resultat skal være to verktøy: mangfoldsveiviser og kurs i mangfoldsledelse samt rapport etter avsluttet prosjekt. Forventede effekt skal være økt synlighet av LIM-arbeid, økt mangfoldskompetanse blant ledelsen ved fakultetet, økt mangfoldig rekruttering og større mangfold i mellomlederstillinger og i faste vitenskapelige stillinger.
Prosjektnr. 350479
Prosjekttittel: Forum for likeverd, inkludering og mangfold ved Institutt for lærerutdanning, NTNU – muligheter for en mangfoldig lærerutdanning
Prosjektleder: Tone Pernille Østern
Organisasjon: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU / NTNU Fakultet for samfunns og utdanningsvitenskap / Institutt for lærerutdanning
Sammendrag: Forum for likeverd, inkludering og mangfold (Forum) ble opprettet som et pilotprosjekt august 2022-desember 2023 ved Institutt for lærerutdanning (ILU), NTNU. Basert i instituttinterne rapporter er det behov for å fortsette og utvikle forumet også etter pilotprosjektet. Hovedmålet med dette prosjektet er at forumet bevares og utvikles til et fast organ. Forumets mandat er å være et rådgivende organ til instituttleder. Forumet skal anbefale tiltak som kan styrke likeverd, inkludering og mangfold (LIM) ved ILU på kort og lang sikt, og initiere forskning. Tiltakene skal favne om hele virksomheten. Interne rapporter viser at det er særlig behov for å utvikle mangfoldsledelse og mangfoldskompetanse blant ansatte, samt mer forskning. Delmål er derfor: 1) Utvikling av mangfoldsledelse, 2) Utvikling av mangfoldskompetanse blant ansatte, og 3) Følgeforskning. Forumet har ansvar for og fasiliterer alle delprosjekter. Forumets leder (prosjektleder) har 20 prosent arbeidstid som ressurs i prosjektet. Forskningsansvarlig har 20 prosent år 1, 30 prosent år 2. Forumets fem øvrige prosjektmedlemmer fra ILU har timeressurs avsatt for organisering og fasilitering av delprosjekt 1 og 2. Delprosjekt 1, Utvikling av mangfoldsledelse, skjer gjennom to heldagsseminarer med ledelsen, med en egen utviklingsoppgave imellom de to seminarene. Likestillings- og diskrimineringsombudet er samarbeidspart og leder lederseminarene. Delprosjekt 2, Utvikling av mangfoldskompetanse blant ansatte skjer gjennom ett seminar i hver enhet. Enhetene er: åtte fagseksjoner, to sentere, administrasjonen, og utdannings-, forsknings- og ph.d.-utvalg. Totalt avvikles 11 heldagsseminarer med seksjonene, sentrene og administrasjonen, og 3 kortere seminarer i utvalgene. Dembra, som særlig jobber med lærerutdanninger, er samarbeidspart og leder seminarene med enhetene. Delprosjekt 3: Følgeforskning designes av forskningsansvarlig og medforskere, og skjer gjennom intervjuer, fokusgruppeintervjuer og spørreskjema.
Prosjektnr. 350555
Prosjekttittel: Mangfold i STEM
Prosjektleder: Tor Olav Berg
Organisasjon: Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet / Fakultet for naturvitenskap og teknologi
Sammendrag: Science, Technology, Engineering og Mathematics (STEM) er fagfelt som historisk har vært mannsdominert og vært oppfattet som lite opptatt av mangfold. Det henger enda igjen flere stereotyper om hvordan en person som studerer ingeniør, fysikk eller matematikk ser ut, gjerne en hvit, heteroseksuell, funksjonsfrisk cis-mann. En årsak til at STEM har vært lite fokusert på mangfold kan være at naturvitenskap sees på som noe objektivt og nøytralt, det er ikke viktig hvem som gjør arbeidet. Dette er en oppfatning prosjektet ønsker å tilbakevise, vi trenger personer med ulike bakgrunner, identiteter og livserfaringer for å se nye løsninger og lage innovativ ny teknologi. Ved å trekke frem mangfold som en ressurs til fagfeltene kan vi få rekruttert personer som ser utfordringer fra andre vinkler, og være med på å løse utfordringene vi står over når det gjelder blant annet det grønne skiftet, nye energikilder og teknologi tilpasset et diverst samfunn. Prosjektet vil øke kunnskapen om mangfold blant studenter og ansatte i STEM-fagene og utarbeide en beste praksis for hvordan dette arbeidet kan gjøres, ved å samle informasjon om mangfoldet som finnes på fakultetet i dag og hvordan vi kan bedre ivareta og øke andelen med andre bakgrunner. Dette kan være urfolk, nasjonale minoriteter, innvandrere, personer med funksjonsnedsettelser, seksuell orientering eller kjønnsidentitet. Prosjektet ønsker å gjennomføre flere seminarer og workshops for å informere og diskutere utfordringene forskjellige grupper kan møte i STEM-fagene og hvordan det kan bedre tilrettelegges for at flere kan føle tilhørighet og oppfattes som en ressurs. For at vi skal kunne øke mangfoldet blant de som jobber i STEM-fagene må både de som allerede er i fagfeltene, men også de som potensielt kan tenke seg å komme til, ha kunnskap om mulighetene et økt mangfold fører til. Prosjektet vil benytte seg av rollemodeller som kan fortelle om sine bakgrunner og vise at alle har en plass i STEM.
Prosjektnr. 350559
Prosjekttittel: Equality in sight: Balanse og mangfald ved Høgskulen i Volda
Prosjektleder: Henriette Hafsaas
Organisasjon: Høgskulen i Volda
Sammendrag: «Equality in sigth» er eit prosjekt for kjønnsbalanse og mangfald ved Høgskulen i Volda, og det gir tilgang til deltaking i den nasjonale BalanseHuben (2024-2026). Formålet med «Equality in sight» er at fleire kvinnelege tilsette skal oppnå opprykk til første- og toppkompetanse gjennom støtte og målretta jobbing med vitskapleg publisering og søknader om eksterne forskingsprosjektmidlar. HVO har utfordringar med kjønnsbalanse og treng å auke medvitet om mangfald. Deltakinga i BalanseHuben vil vere med på å sette fokus på korleis Høgskulen i Volda kan arbeide for å nå måla om kjønnsbalanse. HVO vil motivere og støtte kvinner til å satse på ein forskarkarriere, mellom anna gjennom kvinnenettverket, og auke mangfaldet. Prosjektet er forankra i leiinga med forskingssjef som prosjektleiar. Vi søker også om ei stilling i 30% som skal bidra til å organisere og gjennomføre tiltaka og kvinnenettverket. HVO har gode opprykksprogram i form av ph.d. i ei 50/50 ordning og professor-/dosentstipend, og dei siste åra har kvinner vore tildelt omlag halvparten av midlane frå desse ordningane. Dette gir forskingstid og høve til å bygge kompetanse hos den enkelte, men det endrar ikkje strukturane og kulturen som kan hindre kvinner i å søkje og oppnå opprykk. Forsking og statistikk viser at det er høgare sannsynlegheit for at mannlege enn kvinnelege førsteamanuensar vert professorar. Vi vurderer at vi må jobbe meir strategisk og arbeide målretta med strukturelle, kulturelle og historiske årsaker til manglande kjønnsbalanse og lite mangfald. Det handlar ikkje om å kvotere, men om å motivere kvinner og innvandrarar til å satse på ein akademisk karriere og å ha dei rette strukturane på plass for å støtte dei i dette. Dei mest sentrale utfordringane vi forventar å møte i prosjektet er nettopp å treffe med dei gode løysingane som gjer at kvinner får moglegheit til å prioritere eit akademisk karriereløp og å rekruttere fleire vitskaplege tilsette som er etterkommarar av innvandrarar.
Prosjektnr. 350581
Prosjekttittel: Ledelseskompetanse som drivkraft for organisasjonsutvikling på vei mot et mangfoldig, inkluderende og likestilt akademia
Prosjektleder: Camilla Gjellebæk
Organisasjon: Høgskolen i Østfold
Sammendrag: Høgskolen i Østfold har gjennom de siste årene satt kjønnsbalanse og likestilling på dagsorden, blant annet gjennom balanseprosjektet BESK – Fra «best i klassen» til systematisk arbeid for kjønnsbalanse (2021-2022) samt at det i årsrapporten for likestilling og mangfold (2022) stadfestes at høgskolen ønsker å øke innsatsen på feltet. På tross av økt oppmerksomhet på tematikken likestilling og mangfold generelt, og ved Høgskolen i Østfold spesielt, så viser årsrapport for likestilling og mangfold i 2022 at den tradisjonelle kjønnsfordelingen med overvekt av kvinner innen helse- og velferdsfag og en skjevfordeling motsatt vei innen teknologitunge fag videreføres og også er noe økt. Forklaringen på det fortsatt kjønnsdelte akademia er mangefasettert, men det har blitt fremhevet at ledelsens kompetanse når det gjelder likestilling og kjønnsbalanse representerer en avgjørende faktor for hvorvidt organisasjonen lykkes eller ikke. Prosjektet Lederkompetanse som drivkraft for organisasjonsutvikling på vei mot et mangfoldig, inkluderende og likestilt akademia vil ha som hovedmål å utvikle en læringsmodell som skal heve bevissthet, kunnskap og ferdigheter, i tillegg til å øke handlingskompetanse når det gjelder mangfold, inkludering og likestilling for ledere, forskningsledere og PhD-veiledere. Læringsmodellen vil bestå av et tredelt «kursopplegg» med ulike læringsressurser som forberedelsesmateriell, undervisning / forelesning, diskusjonsoppgaver som kan integreres i allerede eksisterende programmer og kurs. Innholdet i de tre delene vil være 1) introduksjon til det overordnede arbeidet med mangfold, inkludering og likestilling, med utgangspunkt i Likestillings- og diskrimmineringsloven, aktivitets- og redegjørelsesplikten og Handlingsplan for likestilling og mangfold. 2) vil ha fokus på mangfoldsarbeid og det å utvikle inkluderende og ikke-diskriminerende praksis og organisasjonskultur. Likestilling og «kjønnede organisasjoner» vil være tema for del 3).
Prosjektnr. 350615
Prosjekttittel: Mobilisering for mangfold og kvalitet – MOBILIZE
Prosjektleder: Agnete Vabø
Organisasjon: OsloMet – Storbyuniversitetet
Sammendrag: MOBILIZE setter søkelyset på etniske minoriteter i Norge, etterkommere av innvandrere, og deres manglende rekruttering til forskning. Mens vi har hatt en stigende andel internasjonalt rekrutterte forskere de siste 20 år, ansettes ytterst få etterkommere av innvandrere. Overgangen fra å være student, kandidat til å bli rekruttert til forskning, er ett av flere trinn i en mer omfattende seleksjonsprosess. MOBILIZE prosjektet skal vie særlig oppmerksomhet til denne fasen og prøve ut tiltak som kan bidra til å høyne andelen forskerrekrutter med innvandrerbakgrunn. Som landets tredje største universitet, lokalisert i hovedstaden, speiler studentmassen ved OsloMet en demografi preget av høy andel etniske minoriteter. Per i dag er det likevel knapt noen etterkommere av innvandrere i de vitenskapelige stillingene ved OsloMet. Å tilrettelegge for at de ansatte skal speile mangfoldet i befolkningen er et sentralt strategisk mål for OsloMet og vektlegges derfor i faglige aktiviteter; studietilbud, forsknings- og utviklingsprosjekt, og i stillingsutlysninger. OsloMet lanserer i disse dager sin nye strategi der mangfold fremheves som en kjerneverdi og satsningsområde. Opprettelsen av en universitetsfilial på Holmlia i 2022 er et av tiltakene for å tiltrekke flere studenter og vekke interessen for forskning blant etterkommere av innvandrere. MOBILIZE-prosjektet skal gi merverdi til dette pågående arbeidet: Hvordan kan vi, i et system for forskning og høyere utdanning, arbeide for en kultur for mangfold og inkludering, en organisasjon der alle behandles mest mulig likt slik at det kommer til utrykk i relativ proposjonal deltakelse?