Andelen menn i forskning – trender i Norge siden 1986


Kjønnsbalansen blant norske professorer har lenge vært en byll i likestillingsarbeidet i norsk akademia. Store forskjeller mellom fagdisipliner har og er både mye av forklaringen og emne for målrettede tiltaksprosjekter. Overordnet har utviklingen de siste 25 årene mildt sagt vært imponerende: Andelen kvinnelige professorer har økt fra 12% i 2000 til 37,7% i 2024. Dette er kun noe lavere enn nedre grense for kjønnsbalanse etter en 40-60 fordeling, mens eksisterende estimater antar at en 50-50 fordeling blant professorer er sannsynlig rundt midten av 2030-tallet (Lekve & Gunnes, 2022).
Sammenlignet med andre forskerstillinger er professorer imidlertid en indikator hvor endringer i kjønnsbalansen skjer langsomt—utskiftninger tar tid. Om vi derimot undersøker tallene på lavere forskerstillinger (over Ph.d. nivå, men under professornivå) ble det kjønnsbalanse allerede i 2020—I 2024 utgjør kvinner 51,8% av årsverkene.

Et steg lenger ned i hierarkiet er fordelingen nokså lik. I kjønnsfordelingen av avlagte doktorgrader utgjør kvinner majoriteten også fra 2020, og i 2024 utgjør kvinner 53,4%. Samtidig vet vi at blant studentene er kjønnsfordelingen stabilt skjev med en 60-40 fordeling mellom kvinner og menn.

Spørsmålet denne statistikken reiser er om andelen kvinner fortsetter å øke eller om tallene vil balansere seg. Selv om det det tar tid å oppnå kjønnsbalanse for professorer, har de store, aggregerte kjønnsforskjellene blant vitenskapelige ansatte i Norge blitt utjevnet. Arbeidet fremover må i større grad være hvordan denne balansen kan opprettholdes. Dette krever kartlegging og tiltak både aggregert og for fagdisiplinene.
Kilder
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. (2025a). Database for statistikk om høyere utdanning. Årsverk forskerstillinger over stipendiatet og unntatt professorer på kjønn
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. (2025b). Database for statistikk om høyere utdanning. Årsverk professorerer på kjønn.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. (2025c). Database for statistikk om høyere utdanning. Avlagte doktorgrader på kjønn
Lekve, K., & Gunnes, H. (2022). Gender Balance in Norwegian Academia: Present State and Future Scenarios. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.809116